Utrustning och data:

Ketch av lärkträ och furu på ekspant. Lång fenköl som är utvändigt plastad. Delat lateralplan.
Längd över allt 11.95 m
Skrovlängd 10.3 m

Bredd 3,0 m
Djup 1.85 m
Masthöjd 14,8 m
Vikt 10,1 ton
Motor Sole Mini 44 (Mitsubishi), 4 cyl 42 hk ny vid sjösättningen 2003, gångtid 526 timmar.
Startbatteri 75 Ah och ett servicebatteri a 60 Ah.
Limmade furumaster.
Segel area 72 kvm: Stor 22, mesan 14, genua 24, fock 12, klyvare 12. (Sju segel ingår).
Servi hydraulstyrning med by-pass ventil.
Autopilot Autohelm 4000 med fjärrkontroll.
Vindruta 8 mm acryl.
Kylbox 30 lit. med Isotherm kylaggregat.
Varmvattenberedare 30 lit. för motorvärme eller landström.
Dieseltank 120 lit. Rostfri + Dagtank 13 lit.
Vattentank 120 lit. rostfri + vattensäck 150 lit. för vatten till varmvattenberedaren.
Köksspis och kupévärmare  Wallas Safeflame 100U.

WC Jabsco.
Elektriskt ankarspel i fören med 40 m rostfri kätting och 15 kg ankare av Brucetyp på ankarrulle.
Elektrisk capstan i aktern för 10 kg Bruceankare på rulle med 40 m flätad ankarlina.
Rostfria stag och vant.
Två st tvåväxlade winchar Enkes och två enväxlade självskotande Lewmar.
Extra förstag på skena med vagn på bogsprötet för enklare sättning av klyvaren.
Badstege som sticker ned 60 cm under ytan.

Två st pulver brandsläckare.
Kartbord med låda i akterruffen.
Sittbrunnsbord.
Långa och korta förtöjningslinor samt bergskilar och yxa.

Alla dynor i smakfulla färger är i nyskick.

Fyra bäddar för vuxna. Tre bäddar för barn i aktern.

 Historia:

Aiolos har en lång historia. Det sägs att ursprunget till skrovet som är en roddslup av det större slaget, har legat i ett förråd från det var byggt av Kronan i Karlskrona 1918 tills i slutet på 60-talet. Skrovet såldes på anbud vid KA 4 Nya Varvet omkring 1966 och gick då för 400 kronor. Det såldes totalt 4 st vid detta tillfälle. Året efter såldes 4 st ytterligare, då som internköp för det dubbla priset. Skrovet hamnade nu på en tomt i Kungälv. Båtbyggare Arne Apelman i Lysekil såg det till synes övergivna skrovet vid fler tillfällen. Han köpte sedan skrovet och byggde om henne till den ketch som hon är idag. Skrov och akterspegel höjdes ca 3dm. Medföljande monterade åror togs bort. Det fanns flertal par dock inte antal för en 5 eller 10 huggare. Troligt blev hon sjösatt 1973. Arne har i efterhand sett fler av dessa ombyggda skrov på Västkusten bland annat en motorbåt.  

         Efter något år köpte 3 lärare båten och hade den på västkusten i 8 år. En syskonskara från Karlstad köpte den och hade den till 1990 då den övergick i PA Nordströms ägo. PA bytte fotogenköket mot ett spritkök, Origo 3000, och skodde in partierna ovanför spisen med rostfri plåt. Efter ett år började PA med en del förändringar och då kom det nya akterdäcket av plywood, nedgångskappen, skylightet, kartbordet och förpiksöverbyggnaden samt den djupa badstegen till. En enklare landstigningsanordning kom till i fören och ger ett steg under bogsprötet. Durkarna i salongen och i akterruffen förnyades liksom durken i sittbrunnen. Något år senare köptes nya segel. Storen var begagnad. Nya dynor i förpiken. Sedan blev det en kylbox och en varmvattenberedare med en 150 vattensäck därtill samt en elektrisk winch på akterdäck. Sommaren 2001 gick Aiolos som seglat på Östersjön sedan 1990 genom Göta Kanal och kom tillbaka på västkusten där hon blev igenkänd av många. Sommaren 2002 stod hon på land och fick en ny dieselmotor. Det blev en 4- cylindrig Sole på 42 hästar och batterierna utökades till två servicebatterier förutom startbatteriet. Aiolos besiktigades av en auktoriserad besiktningsman och hon befanns vara i ett mycket gott skick. Det fanns inga anmärkningar på skrovet. Autohelmen fick ett eget roder som styr spikrakt både för motor och segel. Ett elektriskt ankarspel med 40 m rostfri kätting och ett 15 kg tungt ankare av Brucetyp monterades i fören. 2004 byttes wc-stolen mot en ny och isolering av salongstaket med 15 mm divinycell samt ett luckgarage tillverkades. 2005 försågs Aiolos med en vindruta av 8mm tjock acryl samt en förstagsskena med vagn på bogsprötet. GPS och VHF installerades samt en dubbellanterna av led-typ i fören.

           Jag föll pladask för denna lite slitna men charmiga ketch med sin perfekta skrovform.  Jag köpte henne våren 2008 och övertog därmed förvaltningen av denna veteran. Hon seglades tillbaka till Östersjön, denna gång runt Skåne. Årligen får hon en genomgång av hela utsidan och linolja inombords. Det blev också nya gardiner i salongen och en ny spis med kupévärmare. Med denna båt får man en extra bonus när det är trångt i hamnarna. Aiolos blir ofta invinkad och beredd en plats.

                                                          
    
Dagen innan avsegling från Göteborg till Östersjön                Här liggande på redden utanför Vånevik