Ketch av
lärkträ och furu på ekspant. Lång fenköl
som är utvändigt plastad. Delat lateralplan.
Längd över allt
Skrovlängd
Bredd
Djup
Masthöjd
Vikt 10,1 ton
Motor Sole Mini 44 (Mitsubishi), 4 cyl 42 hk ny
vid sjösättningen 2003, gångtid 526 timmar.
Startbatteri 75 Ah och ett servicebatteri a 60 Ah.
Limmade furumaster.
Segel area 72 kvm: Stor 22, mesan 14, genua 24,
fock 12, klyvare 12. (Sju segel ingår).
Servi hydraulstyrning med by-pass ventil.
Autopilot Autohelm 4000 med fjärrkontroll.
Vindruta
Kylbox 30 lit. med Isotherm kylaggregat.
Varmvattenberedare 30 lit. för motorvärme eller
landström.
Dieseltank 120 lit. Rostfri + Dagtank 13 lit.
Vattentank 120 lit. rostfri + vattensäck 150 lit.
för vatten till varmvattenberedaren.
Köksspis och kupévärmare Wallas
Safeflame
100U.
WC Jabsco.
Elektriskt
ankarspel i fören med
Elektrisk capstan i aktern för
Rostfria stag och vant.
Två st tvåväxlade winchar Enkes och två enväxlade
självskotande
Lewmar.
Extra förstag på skena med vagn på bogsprötet
för
enklare sättning av klyvaren.
Badstege som sticker ned
Kartbord med låda i akterruffen.
Sittbrunnsbord.
Långa och korta förtöjningslinor samt bergskilar och
yxa.
Alla dynor i smakfulla färger är i nyskick.
Aiolos har en
lång historia. Det sägs att
ursprunget till skrovet som är en roddslup av det större
slaget, har legat i
ett förråd från det var byggt av Kronan i Karlskrona
1918 tills i slutet på
60-talet. Skrovet såldes på anbud vid KA 4 Nya Varvet
omkring 1966 och gick då
för 400 kronor. Det såldes totalt
Efter
något år köpte 3 lärare båten och hade den
på västkusten i 8 år. En syskonskara
från Karlstad köpte den och hade den till 1990 då den
övergick i PA Nordströms ägo.
PA bytte fotogenköket mot ett spritkök, Origo 3000, och
skodde in partierna ovanför
spisen med rostfri plåt. Efter ett år började PA med
en del förändringar och då
kom det nya akterdäcket av plywood, nedgångskappen,
skylightet, kartbordet och
förpiksöverbyggnaden samt den djupa badstegen till. En
enklare landstigningsanordning
kom till i fören och ger ett steg under bogsprötet. Durkarna
i salongen och i
akterruffen förnyades liksom durken i sittbrunnen. Något
år senare köptes nya
segel. Storen var begagnad. Nya dynor i förpiken. Sedan blev det
en kylbox och
en varmvattenberedare med en 150 vattensäck därtill samt en
elektrisk winch på
akterdäck. Sommaren 2001 gick Aiolos som seglat på
Östersjön sedan 1990 genom Göta
Kanal och kom tillbaka på västkusten där hon blev
igenkänd av många. Sommaren
2002 stod hon på land och fick en ny dieselmotor. Det blev en 4-
cylindrig Sole
på 42 hästar och batterierna utökades till två
servicebatterier förutom startbatteriet.
Aiolos besiktigades av en auktoriserad besiktningsman och hon befanns
vara i
ett mycket gott skick. Det fanns inga anmärkningar på
skrovet. Autohelmen fick
ett eget roder som styr spikrakt både för motor och segel.
Ett elektriskt ankarspel
med
Jag föll pladask för denna lite slitna men charmiga
ketch med sin
perfekta skrovform.
Jag köpte henne våren 2008 och övertog
därmed förvaltningen av denna
veteran. Hon seglades tillbaka till Östersjön, denna
gång runt Skåne. Årligen får hon en genomgång av hela utsidan och linolja inombords.
Det blev också nya
gardiner i salongen och en ny spis med kupévärmare. Med
denna båt får man en extra
bonus när det är trångt i hamnarna. Aiolos blir ofta
invinkad och beredd en plats.